course cover

Masterclass serie: technology trend monitoring

Heeft u ook het gevoel dat de transformatie van ons leven, werk, economie nu pas gaat beginnen?
U heeft gelijk!

Het Masterclass Institute organiseert in samenwerking met BITTI, CIONT & ITWNET deze succesvolle serie Masterclasses met:

  • Visionairs als sprekers
  • Innovators als inspirators
  • Ontwikkel je eigen trendsvisie
  • Leer van je peers in interactieve sessies

Met name drie megatrends zijn significant zichtbaar: verregaande decentralisatie, samenkomst van disruptieve technologieën en radicale transparantie.

Het Masterclass Institute brengt u de laatste inzichten in de huidige megatrends in een serie vol met topmasterclasses. In iedere masterclass zullen keynote sprekers uit zowel de wetenschap als uit de praktijk hun inzichten presenteren. Maar de serie is meer dan alleen een inhoudelijk programma. Tijdens de masterclasses zullen de deelnemers gestimuleerd worden in workshops en discussies met belangrijke dilemma’s en thema’s. De masterclasses geven naast inspirerende voorbeelden en vergezichten ook de donkere kanten weer en verzorgen praktische handvatten die je direct voor jezelf en je organisatie kunt toepassen.

De masterclasses zijn een exclusieve serie met (top)sprekers uit verschillende organisaties en met verschillende wetenschappelijke achtergronden. Rode draden door de sessies zijn Verbetering processen en Waarde en rendement.t. Niet alleen in euro’s, maar ook in agility, klant- & medewerkertevredenheid en duurzaamheid. Tevens wordt ingegaan op onderwerpen uit de actualiteit.

Meedoen zal u helpen in uw visievorming samen met uw collega’s uit uw eigen en andere organisaties.

Impressie

Masterclass overzicht (voorjaar 2019)

  • MC 1

    Januari

     

    • INTRODUCTIE IN TECHNOLOGY TREND MONITORING

      Wie de film Zeitgeist heeft gezien, weet dat de tijdgeest een ongrijpbaar begrip is. Het gaat vaak over activiteiten en manieren van leven van bepalende groepen mensen in de maatschappij in een bepaalde tijd. Deze tijd is er een van extreem snelle veranderingen onder invloed van technologie en daarnaast zien we de behoefte aan een nieuwe menselijke maat daarin. Samenwerking, Sharing, Co-creatie staan volop in de belangstelling maar leveren voor de individu en bedrijven nieuwe dilemma’s op. Welke megatrends zijn er te herkennen die de tijdgeest versterken of veranderen? Hoe gaan ze invloed hebben op de maatschappij, organisaties en de individu? Wat voor impact hebben de verschillende megatrends op manieren van samenwerken en organiseren van organisaties? Wat betekenen de megatrends voor leiderschap? Hoe ga je zelf om met de toenemende flexibiliteit? Wat zijn de nieuwe vaardigheden die je nodig hebt?

      Het lastige van megatrends is dat hoewel iedereen ze voelt, ze niet voor iedereen duidelijk zichtbaar zijn en ze niet gestuurd lijken te worden. Behalve dan door iets 'vaags’ als de tijdgeest. Alleen door megatrends goed te zien en ze te plaatsen kan je er goed opinspelen voor veranderingen in je werk, organisatie of omgeving. Deze sessie gaan we op zoek naar de 'driver' achter de trends. Het grappige is dat u zult zien dat u ze allemaal weet. Door ze te koppelen en te ordenen, kun je prioriteiten stellen waar en hoe verandering aan te pakken. Want als er een ding duidelijk is, verandering is hoe dan ook de uitkomst van deze radicale trends. Deze masterclass geeft een overzicht in op drie belangrijke megatrends en zoekt de samenhang ertussen.

  • MC 2

    Januari

     

    • DATA DRIVEN SYSTEMS AND TRANSPARENCY & TECHNOLOGY DRIVEN DECENTRALIZATION

      De impact en gevolgen van radicale transparantie kan enorm zijn. Sociale media spelen een belangrijke rol hierin. In een heel korte tijd kan je carrière en reputatie vernietigd worden. Soms ook onterecht. Welke verschillende soorten arbeidsrelaties zijn er en wat hebben die voor een gevolgen voor individu en organisatie? Zijn er echte best practices? Nieuw organiseren, hoe doe je dat nu echt? Wat betekent het voor leidinggeven en manieren van denken en werken?

      Vaak zijn centralisatie en decentralisatie golfbewegingen in een maatschappij en min of meer gestuurd vanuit een bedrijfseconomisch of bestuurlijk perspectief. Dit keer lijkt het anders. De megatrend decentraal is ongestuurd en wereldwijd. Organisaties hebben geproefd aan het 'Het Nieuwe Werken' en ze doen aan 'Enterprise Mobility', alleen zijn de resultaten diffuus omdat het een beperkt deel van de organisatiestructuur behelst, slechts een beperkt deel van de werknemers meeneemt. Ook is ervaak tussen generaties binnen de organisaties nog veel onbegrip. Impact, mogelijkheden en voordelen van decentralisatie binnen organisaties worden tijdens deze sessie nader bekeken. Na BSO Origin is de vraag hoe we de cellenstructuur voorbij gaan.

      Wat werkt er wel en wat niet? Wat is het verschil tussen de cellen van 10 jaar geleden en het gedistribueerde model van nu? Hoe geef je veranderingen vorm in de huidige tijd? Hoe geef je beloofde participatie en invloed vorm en inhoud? Wat zijn succes en faalfactoren bij Large Scale Interventions? En wat zijn de inspirerende voorbeelden?

  • MC 3

    Januari

     

    • CONVERGENCE OF OPERATIONAL TECHNOLOGY & INFORMATION TECHNOLOGY

      George Clooney zijn boot vergaat in de film onder invloed van de samenkomst van drie stormen op hetzelfde moment, een zgn Perfect Storm. Wij moeten dit beter doen, ondanks dat we niet goed de totale impact van verandering kunnen inschatten. De samenkomst van disruptieve technologieën zorgt voor een kwadratische versnelling van de verslimming van onze omgeving. Alles wordt Smart Aparte strategieën voor o.a. social media, voor mobility, voor smart systems lijken niet zinnig. Organisaties zullen een toekomstbestendige informatiestrategie moeten ontwikkelen in een tijd van trans- formatie en daar is juist de aandacht van de cross overs tussen en het samengaan van alle ‘emerging tech’ cruciaal.

      Wat zijn dan de opkomende busines modellen? Welke impact hebben nieuwe techno- logie op markten en business modellen. Wat zijn de inspirerende game changers? Hoe pas je jouw eigen business model aan aan de veranderende tijdgeest en omgeving? Wat zijn de ‘does’ en ‘dont’s’? En wie moet leidend zijn in deze processen?

  • MC 4

    Januari

     

    • TECHNOLOGY TRENDS EN DE IMPACT OP DE BEDRIJFSVOERING

      Trends kunnen inschatten en technologie kunnen begrijpen is één ding. Hoe zorg je nu voor echte verandering voor je organisatie? Mensen meekrijgen, de juiste innovatie strategie voor je organisatie kiezen. Wel of niet met start-ups werken, hackathon doen, co-creatie, Design Thinking en meer manier om het veranderproces bij de organisatie en de mensen los te krijgen.

      Toch is dat maar het begin. Nu al zien bedrijven de opkomst van een ongrijpbare autonomie economie met een grote invloed van robotics, kunstmatige intelligentie, 3D printing, block- chain, quantified self etc. De mens lijkt er in economische zin in de toekomst steeds minder toe te doen. Welke organisatievorm, welke compententies, welke partnerships en welke business model is nodig om de naaste toekomst aan te kunnen?

Masterclass overzicht (najaar 2019)

  • MC 1

    September

     

    • INTRODUCTIE IN TECHNOLOGY TREND MONITORING

      Wie de film Zeitgeist heeft gezien, weet dat de tijdgeest een ongrijpbaar begrip is. Het gaat vaak over activiteiten en manieren van leven van bepalende groepen mensen in de maatschappij in een bepaalde tijd. Deze tijd is er een van extreem snelle veranderingen onder invloed van technologie en daarnaast zien we de behoefte aan een nieuwe menselijke maat daarin. Samenwerking, Sharing, Co-creatie staan volop in de belangstelling maar leveren voor de individu en bedrijven nieuwe dilemma’s op. Welke megatrends zijn er te herkennen die de tijdgeest versterken of veranderen? Hoe gaan ze invloed hebben op de maatschappij, organisaties en de individu? Wat voor impact hebben de verschillende megatrends op manieren van samenwerken en organiseren van organisaties? Wat betekenen de megatrends voor leiderschap? Hoe ga je zelf om met de toenemende flexibiliteit? Wat zijn de nieuwe vaardigheden die je nodig hebt?

      Het lastige van megatrends is dat hoewel iedereen ze voelt, ze niet voor iedereen duidelijk zichtbaar zijn en ze niet gestuurd lijken te worden. Behalve dan door iets 'vaags’ als de tijdgeest. Alleen door megatrends goed te zien en ze te plaatsen kan je er goed opinspelen voor veranderingen in je werk, organisatie of omgeving. Deze sessie gaan we op zoek naar de 'driver' achter de trends. Het grappige is dat u zult zien dat u ze allemaal weet. Door ze te koppelen en te ordenen, kun je prioriteiten stellen waar en hoe verandering aan te pakken. Want als er een ding duidelijk is, verandering is hoe dan ook de uitkomst van deze radicale trends. Deze masterclass geeft een overzicht in op drie belangrijke megatrends en zoekt de samenhang ertussen.

  • MC 2

    September

     

    • DATA DRIVEN SYSTEMS AND TRANSPARENCY & TECHNOLOGY DRIVEN DECENTRALIZATION

      De impact en gevolgen van radicale transparantie kan enorm zijn. Sociale media spelen een belangrijke rol hierin. In een heel korte tijd kan je carrière en reputatie vernietigd worden. Soms ook onterecht. Welke verschillende soorten arbeidsrelaties zijn er en wat hebben die voor een gevolgen voor individu en organisatie? Zijn er echte best practices? Nieuw organiseren, hoe doe je dat nu echt? Wat betekent het voor leidinggeven en manieren van denken en werken?

      Vaak zijn centralisatie en decentralisatie golfbewegingen in een maatschappij en min of meer gestuurd vanuit een bedrijfseconomisch of bestuurlijk perspectief. Dit keer lijkt het anders. De megatrend decentraal is ongestuurd en wereldwijd. Organisaties hebben geproefd aan het 'Het Nieuwe Werken' en ze doen aan 'Enterprise Mobility', alleen zijn de resultaten diffuus omdat het een beperkt deel van de organisatiestructuur behelst, slechts een beperkt deel van de werknemers meeneemt. Ook is ervaak tussen generaties binnen de organisaties nog veel onbegrip. Impact, mogelijkheden en voordelen van decentralisatie binnen organisaties worden tijdens deze sessie nader bekeken. Na BSO Origin is de vraag hoe we de cellenstructuur voorbij gaan.

      Wat werkt er wel en wat niet? Wat is het verschil tussen de cellen van 10 jaar geleden en het gedistribueerde model van nu? Hoe geef je veranderingen vorm in de huidige tijd? Hoe geef je beloofde participatie en invloed vorm en inhoud? Wat zijn succes en faalfactoren bij Large Scale Interventions? En wat zijn de inspirerende voorbeelden?

  • MC 3

    September

     

    • CONVERGENCE OF OPERATIONAL TECHNOLOGY & INFORMATION TECHNOLOGY

      George Clooney zijn boot vergaat in de film onder invloed van de samenkomst van drie stormen op hetzelfde moment, een zgn Perfect Storm. Wij moeten dit beter doen, ondanks dat we niet goed de totale impact van verandering kunnen inschatten. De samenkomst van disruptieve technologieën zorgt voor een kwadratische versnelling van de verslimming van onze omgeving. Alles wordt Smart Aparte strategieën voor o.a. social media, voor mobility, voor smart systems lijken niet zinnig. Organisaties zullen een toekomstbestendige informatiestrategie moeten ontwikkelen in een tijd van trans- formatie en daar is juist de aandacht van de cross overs tussen en het samengaan van alle ‘emerging tech’ cruciaal.

      Wat zijn dan de opkomende busines modellen? Welke impact hebben nieuwe techno- logie op markten en business modellen. Wat zijn de inspirerende game changers? Hoe pas je jouw eigen business model aan aan de veranderende tijdgeest en omgeving? Wat zijn de ‘does’ en ‘dont’s’? En wie moet leidend zijn in deze processen?

  • MC 4

    September

     

    • TECHNOLOGY TRENDS EN DE IMPACT OP DE BEDRIJFSVOERING

      Trends kunnen inschatten en technologie kunnen begrijpen is één ding. Hoe zorg je nu voor echte verandering voor je organisatie? Mensen meekrijgen, de juiste innovatie strategie voor je organisatie kiezen. Wel of niet met start-ups werken, hackathon doen, co-creatie, Design Thinking en meer manier om het veranderproces bij de organisatie en de mensen los te krijgen.

      Toch is dat maar het begin. Nu al zien bedrijven de opkomst van een ongrijpbare autonomie economie met een grote invloed van robotics, kunstmatige intelligentie, 3D printing, block- chain, quantified self etc. De mens lijkt er in economische zin in de toekomst steeds minder toe te doen. Welke organisatievorm, welke compententies, welke partnerships en welke business model is nodig om de naaste toekomst aan te kunnen?